Het geheim van Meerssen

Sommige zaken zullen we nooit weten, en het zou mooi zijn als de Nederlandse media dat accepteerden. Ja, lieve lezers, ik erger me een beetje aan de berichtgeving over de gemeente Meerssen.

Wat zijn de feiten?

1. Een wethouder zou een poging hebben gedaan om een vrouwelijke ambtenaar aan te randen.
2. De wethouder trad af.
3. De wethouder pleegde zelfdoding.

Over punt 1: We zullen het nooit zeker weten. Het is haar woord tegen het woord van iemand die nooit meer zal spreken.
Over punt 2: Het gerucht gaat dat in een besloten vergadering een meerderheid van de gemeenteraad zou hebben gezegd geen vertrouwen meer in hem te hebben. Zolang de notulen van die vergadering geheim blijven zullen we het nooit weten.
Over punt 3: Volgens het CBS doden jaarlijks honderden Nederlanders zichzelf. Ongeveer 1500 per jaar. Verschrikkelijk. Dat daar zo nu en dan een (oud)wethouder tussen zit, is statistisch gezien onvermijdelijk.

De rest van het verhaal valt onder de categorie ‘roddel en achterklap’. Een sappig verhaal voor de Nederlandse media. Een zware dreun voor de inwoners van Meerssen. Een ernstige bestuurscrisis is het gevolg.

En nu, geachte ‘kwaliteitsmedia’, het volgende lesje: er is een statistische correlatie tussen punt 2 en punt 3, maar of er een causale relatie is zullen we nooit weten.

Dit was een column waarin drie keer het woord ‘nooit’ werd gebruikt (nu dus vier keer). Zelfdoding is zo gruwelijk definitief.

Toen ik op Twitter mijn ergernis over de Nederlandse roddeljournalistiek uitte, kreeg ik vrijwel direct een boze reactie uit Limburg. Zo hoog lopen de emoties op.

Die emoties respecteer ik, ik heb alleen de indruk dat de Nederlandse media het vuurtje in Meerssen opstoken, in plaats van er zorgvuldig over te berichten. En dat stoort me.

Misschien had ik dit stukje beter niet kunnen schrijven.

Over willemgeldof

Econoom, internetcolumnist. Het glas is half vol.
Dit bericht werd geplaatst in Openbaar bestuur en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

