Bezoek aan de verzekeringsarts

Toen ik chronisch ziek werd kwam ik in een geheel andere wereld terecht. De wereld die gedomineerd wordt door artsen en verpleegkundigen. Totaal anders dan ik gewend was, afkomstig uit de wereld van ambtenaren, politici en projectontwikkelaars.

Daar zaten we dan, bij de verzekeringsarts van het UWV. Hij gaf een duidelijke en uitgebreide toelichting, gevolgd door het interview, en dan de prognose.

‘Volledig en duurzaam arbeidsongeschikt, met geringe kans op herstel’ was zijn oordeel.

Nu hadden drie bedrijfsartsen van twee arbodiensten dit ook al geconcludeerd, het kwam dus niet als verrassing, en toch begonnen de tranen te vloeien.

‘Vaarwel, carrière, waar ik zo trots op ben.’ Zoiets schoot er weer eens door me heen.

Het is nog niet 100% definitief, er volgt nog een ‘collegiale toets’, maar ik heb geleerd me niet vast te klampen aan het strohalmpje ‘geringe kans op herstel’.

Ik klamp me voor een tijdje vast aan de Bulgaarse definitie: daar ben ik niet arbeidsongeschikt, maar gepensioneerd.

En dat is dan weer geen geringe prestatie op je 44-e. Toch iets om trots op te zijn(?).

Over willemgeldof

Econoom, internetcolumnist. Het glas is half vol.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Bezoek aan de verzekeringsarts

  1. Marijke zegt:

    Ja Willem dat is toch weer een hele stap op deze zeer zware weg. Het voelt zoiets als een weg vol hobbels en kuilen of zoiets dergelijks.

Geef een reactie

