Bulgaarse Geheime Dienst

De aanslag op een politicus in Sofia vandaag inspireerde mij om dit stukje te schrijven. Niet dat ik vermoed dat de Bulgaarse Geheime Dienst er iets mee te maken heeft, eerder te weinig. Wel omdat het allemaal zo amateuristisch overkomt, zo ook mijn eigen ervaringen.

De Bulgaarse Geheime Dienst (КДС) was tijdens de koude oorlog, de communistische tijd, zeker niet amateuristisch te noemen. Dissidenten die naar het westen waren gevlucht werden vermoord. De paraplumoord in Londen (1978) is de bekendste aanslag.

Hardnekkig zijn de verhalen dat ook bij de beide aanslagen op de paus (1981 en 1982) de КДС betrokken was. Hard bewijs hiervoor ontbreekt.

Bulgarije telde in de communistische tijd ongeveer veertig strafkampen, waar dissidenten werden opgeborgen. Dit gegeven werd in de jaren ’90 veelvuldig gebruikt door de oppositie (СДС). De voormalige communisten (БСП) bleven echter een politieke machtsfactor van belang, waarschijnlijk omdat zij beter georganiseerd waren in de rurale gebieden. De eerste vrije verkiezingen werden dan ook gewonnen door de БСП.

Sinds 1991 reisde ik regelmatig naar Bulgarije. Het begon in Sofia, waar ik een kamer huurde bij een hospita. Ik had uitzicht op een rustig straatje. Elke dag stond daar een man, gehuld in regenjas, met een hoed op, onopvallend de krant te lezen. Nu waren de Bulgaarse kranten niet zo dik in die tijd, dus hoe hij het voor elkaar kreeg om zich daar uren mee te vermaken is mij een raadsel.

In die tijd werd ik regelmatig uitgenodigd voor de maaltijd bij mensen in dorpen. Dat moet u zich ongeveer zo voorstellen: de hele familie werd er bij gehaald, en zo veel mogelijk vrienden en buren. De meesten hadden nog nooit een westerling gesproken, en dan eentje die Bulgaars spreekt aan tafel hebben, dat is natuurlijk ook voor hen een buitenkansje. Bijna altijd was er een man bij die een beetje afgezonderd aan een hoekje van de tafel zat, niet of nauwelijks mee-at, en het liefst niet mee-proostte als er een glas rakia werd geheven op de Bulgaars-Nederlandse vriendschap.

Pas na een tijdje werd mij uitgelegd dat in ieder dorp een agent van de geheime dienst gerecruteerd was. Iedereen wist wie dat was, iedereen negeerde hem zo veel mogelijk, maar ze moesten hem toelaten aan tafel.

Toen ik, na drie maanden, mijn visum wilde verlengen werd daar moeilijk over gedaan. Nu was zich inmiddels een onafhankelijke pers aan het ontwikkelen. Slechts met hun hulp kreeg ik het voor elkaar een nieuw visum te bemachtigen.

Ik werd een beetje een ‘bekende Nederlander’ in Bulgarije, verscheen regelmatig in kranten en op televisie.

Niet veel later berichtte de media dat ik gearresteerd zou zijn op verdenking van spionage. Dat was niet zo, maar een fototoestel was in het Bulgarije van 1991 nog een bijzonderheid, en ik had er altijd eentje bij me.

Hoe dat verzinsel over mijn arrestatie in de media is gekomen heb ik niet kunnen achterhalen. Ik vermoed dat de КДС daar een rol in heeft gespeeld.

Momenteel gaat het verhaal rond dat de Bulgaarse maffia opgericht is door voormalige agenten van de КДС. Er is een opvallende overeenkomst: net als de КДС in de jaren ’70 en ’80 pleegt de Bulgaarse maffia haar aanslagen het liefst in het buitenland. Denk aan een aantal van de moordaanslagen in Amsterdam de afgelopen jaren.

De moderne Bulgaarse maffia evenaart het kwaliteitsniveau van de Bulgaarse geheime dienst uit de jaren ’70.

Over willemgeldof

Econoom, internetcolumnist. Het glas is half vol.
Dit bericht werd geplaatst in Bulgarije, Persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

