Genieten

Niets mis mee, die vrijzinnig protestante opvoeding die ik heb genoten, maar soms heb ik wel een beetje last van het normen- en waardenkader dat ik heb meegekregen.

Ik ben dus opgevoed met kreten als: ‘Gij zult woekeren met uw talenten’ en ‘Gij zult uw brood verdienen in het zweet des aanschijns’. Dat van dat zweet nam ik als jongen een beetje te letterlijk. Ik ging mijn brood verdienen in een bakkerij, tot mijn oude wijze vader uitlegde dat ik naar de universiteit moest om daar te ‘woekeren met mijn talenten’.

Ook dat woekeren had ik weer niet helemaal goed begrepen, want ik ging economie studeren zodat ik zou leren hoe ik het beste die talenten kon laten woekeren.

En nu heb ik dus van het UWV het formele besluit gekregen dat ik ‘volledig en duurzaam arbeidsongeschikt’ ben. Voortaan krijg ik mijn brood van de staat, mijn talenten zijn grotendeels uitgewoekerd en ik moet daar van leren genieten.

Dat lukt me nog niet helemaal, genieten van mijn pensioen. Gisteren eventjes wel, en dat had ik mede aan een (oud)collega te danken met wie ik nog iets moest regelen.

Hij schreef: ‘Sterkte, Willem, en hou het glas half vol.’
Ik antwoordde: ‘Concreet betekent mijn halfvolle glas dat ik nu in mijn rolstoelvriendelijke tuin in het zonnetje zit.’

Even later snoeide ik wat doodgevroren takken uit de clematis. Daar deed ik zo ongeveer de hele middag over, en mijn handen begon dermate te protesteren dat ik ze ‘s avonds nauwelijks meer kon gebruiken. Best lastig, als je nog even je tanden wil poetsen voor het slapen gaan. Maar ik heb genoten gisteren.

‘God straft onmiddellijk’, ook dat heb ik ergens geleerd.

Over willemgeldof

Econoom, internetcolumnist. Het glas is half vol.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

